Afbeelding

De wereld staat in de fik, dus schrijf ik een komedie

Een Deense volkszanger op een festivalaffiche was het begin van alles. Robbert Verbout spotte de poster tijdens een vakantie in Denemarken. Een doorleefde man speelt Viking rock. Iets in dat beeld bleef hangen. Terug in Leiden groeide het uit tot de kern van zijn nieuwe roman Afscheidstournee, een komisch drama over een Nederlandse rockband die langzaam maar zeker ten onder gaat aan zichzelf.

Het boek draait om een band met een glamoureus imago dat al snel wankelt. De muzikanten toeren rond in een oude Duitse politiebus met graffitibeschilderingen. Optreden na optreden loopt mis. Tijdens een festivalshow vat de snackkar naast het podium vlam, waarna het publiek massaal wegloopt. De band speelt door, zonder toeschouwers.

Ook binnen de band rommelt het. Ruzie over de naam escaleert zo ver dat de tour ongemerkt een afscheidstournee wordt; de manager is alleen vergeten dat te vertellen. Dan is er de bassist, zwaar aan de drugs, juist wanneer het grootste optreden eraan komt. Zijn invaller valt na enkele nummers dood neer.

Absurd, maar herkenbaar voor iedereen die weleens in een band speelde. “Ik wilde een vrolijk verhaal schrijven terwijl de wereld in de fik staat”, zegt Verbout. Met humor wil hij een licht tegengeluid bieden in een tijd waarin empathie onder druk staat.

Sommige scènes zijn autobiografisch, zoals de brandende snackkar en een soundcheck waarbij hij met zijn drumstok een dure studiomicrofoon sloopte. Verbout geeft percussieworkshops op scholen en kent de chaos van het podium. “Houd de zonzijde,” zegt hij. “Pak jezelf beet en maak er wat van.”

Afscheidstournee verschijnt via Boekscout. Op 27 juni signeert Verbout bij The Readshop in Voorschoten. Op de foto: Robbert Verbout met bus en boek. Tekst en foto: Eddo Velders